Stijnman77 schreef:Het grote probleem is en blijft Joelle Milquet. Zo zijn er momenteel subgroepen gemaakt met vertegenwoordigers van alle partijen maar het schrijnende is toch wel dat Milquet niemand vertrouwt en zelf in alle besprekingen van alle subgroepen aanwezig is.
En daaraan gekoppeld heb je het probleem dat Di Rupo geen haar op zijn tanden heeft en klakkeloos Milquet blijft volgen.
Stijnman77 schreef:Hetgeen ik op doelde komt niet uit de pers hoor maar van iemand die verkozen is voor N-VA. Dus ik overdrijf dit zeker niet. Is het zo moeilijk om uw partijgenoten te vertrouwen?
ThomasDB123 schreef:Kan er eens iemand zeggen hoeveel partijen er zouden nodig zijn om aan een regering te komen?
erdeebee schreef:ThomasDB123 schreef:Kan er eens iemand zeggen hoeveel partijen er zouden nodig zijn om aan een regering te komen?
Wel, ze willen een 2/3 meerderheid, dus dat zullen er zeven zijn als ik me niet vergis.
ThomasDB123 schreef:Deel 1 van het probleem. Dat zijn minsten 3 partijen te veel.
Het is misschien een idee om een soort voorverkiezing te houden. Degene die daar dan het sterkst uit komen. Laat ons zeggen de 3 met de hoogste score(dus VL en WAL elk 3) mogen dan aan de verkiezingen deelnemen.
Op die manier kom je normaal gezien toch aan 4 partijen die moeten onderhandelen. Dan moet er toch makkelijker(en sneller) tot een akkoord gekomen worden.
Maar dat is maar een idee natuurlijk, eerlijk gezegd is de interesse in de politiek de laatste 2/3 jaar tot quasi nul gedaald bij mij.
erdeebee schreef:Er is wel een verschil tussen presidentsverkiezingen en parlementsverkiezingen! Dan wordt het wel iets moeilijker. En je kan nooit een 2/3 meerderheid creëren als je met voorverkiezingen gaat werken en hoe gaan we dan de problemen in België oplossen?
ThomasDB123 schreef:erdeebee schreef:Er is wel een verschil tussen presidentsverkiezingen en parlementsverkiezingen! Dan wordt het wel iets moeilijker. En je kan nooit een 2/3 meerderheid creëren als je met voorverkiezingen gaat werken en hoe gaan we dan de problemen in België oplossen?
Als je na de voorverkiezing met 3(6)* partijen overblijft heb je in het slechtste geval een gelijkspel met elk 33,33% van de stemmen, als je er 2(4)* dan neemt heb je toch een 2/3 meerderheid?
En dat het geen realistisch plan is weet ik ook best, maar een regering met 7(!) partijen lijkt me ook niet zo goed.
*VL(VL+WAL)
erdeebee schreef:Dan denk ik dat er beter maatregelen komen die de versnippering van ons partijlandschap tegen gaan... Een systeem als in GB (first past the post) kan dat verhelpen.
Keer terug naar Verhitte discussies
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten
Je zelf ook gidsen kan toevoegen en je daarvoor beschikt over dezelfde tools als de hoofdredacteurs? Je hoeft gewoon in te loggen en dan in het menu kiezen voor "Gebruiker->Content Toevoegen" |