door qwaxo » vr 17 sep 2010, 07:42
Telenet: "Vorig seizoen proberen te evenaren"
Crossploeg Telenet-Fidea heeft zich voorgesteld. Vorig seizoen kaapte de ploeg van manager Hans van Kasteren op het WK het hoogste goed weg met Zdenek Stybar en ook deze winter wil het team van zich doen spreken. "We willen vorig seizoen evenaren", zegt Van Kasteren.
"Vorige winter stonden we 104 keer op het podium en was Stybars wereldtitel de kers op de taart. Uiteindelijk is het toch allemaal om die trui van wereldkampioen te doen. Door die premies gingen we over ons budget, maar we gaan er toch voor om net zo goed te doen. Ik hou van uitdagingen", zei Van Kasteren.
De manager van het Telenet-Fidea-team kan ook dit seizoen weer rekenen op zijn sterkhouders, ook al werd er fel aan getrokken. "De geruchten dat Zdenek Stybar en Bart Wellens zouden vertrekken, konden we de kop indrukken. We zijn dus goed gewapend voor een nieuwe sterke winter."
Van Kasteren ergert zich wel aan de handelspraktijken van sommige collega's. "Ik begrijp dat er interesse is in onze renners, maar de manier waarop was niet correct. Er moet onderling respect zijn. Wij hebben immers vele jaren geïnvesteerd in die renners en ook als het zoals bij Wellens slecht ging, kwam ik mijn verplichtingen aan."
Op het einde van dit seizoen loopt het contract van Stybar af. "Ik ga dat rustig bekijken, ik kan nog geduld uitoefenen tot januari. Stybar kan bijtekenen nog voor hij een veldrit gewonnen heeft. Ik beoordeel hem zoals hij nu is, hij is een jongen voor de toekomst. Ik wil hem geven wat hij waard is, maar aan een opbod zal ik niet meedoen. Bovendien moet hij zelf eerst de keuze maken tussen zijn weg- en crossambities", zegt Van Kasteren.
Ook op Wellens rekent Van Kasteren dit seizoen opnieuw. "Hij zal weer vele keren op het podium staan. Winnen is niet voor iedereen weggelegd, maar hij moet zeker meedoen. Het is jammer dat hij zo fragiel is, waardoor hij gauw iets oploopt."
"Kevin Pauwels kan de grote drie nog niet bedreigen. Hij zal altijd wel een uitschieter hebben, maar hij zal dat niveau nooit een volledig seizoen kunnen aanhouden. Dat verwacht ik ook niet. Hetzelfde geldt voor Tom Meeusen. Hij moet gewoon rustig groeien", zegt Van Kasteren.
Zdenek Stybar: "Ik ben er klaar voor"
Zdenek Stybar legde vorig seizoen de Belgen het vuur aan de schenen en ging op het WK met de zege aan de haal.
"Een winter in de regenboogtrui schrikt me niet af. Ik wil genieten van die trui. Door een operatie aan mijn zitvlak liep ik wel achterstand op, maar die is weggewerkt", zegt de Tsjech.
"Ik ben klaar voor het seizoen. Ik begin er op 25 september aan in Stybro, die race in mijn thuisstad wordt georganiseerd door mijn pa. Mijn eerste cross in België zal ik in Namen rijden. Daarna is het dan tijd voor de klassementskoersen."
"Ik wil hetzelfde doen als vorig jaar. Een goede start nemen en dan zien we wel. Na deze campagne loopt mijn contract bij Fidea af, we zien wel wat de toekomst brengt", houdt Stybar zich op de vlakte.
Bart Wellens: "Tonen dat ik nog niet versleten ben"
Bart Wellens troonde zijn dochter Lily mee op het podium tijdens de ploegvoorstelling. De tweevoudige wereldkampioen wil er dit jaar opnieuw staan na een seizoen vol problemen. "Omdat ik vorig seizoen sukkelde met een virus, kon ik een half seizoen niet crossen", zegt Wellens.
"Alle naweeën zijn nu uit mijn lichaam en ik voel dat ik beter word. Ik wil een grote zege, elke week wedijveren met de top drie en tonen dat ik nog niet versleten ben", klinkt het strijdlustig.
Eliteploeg Telenet-Fidea: Zdenek Stybar (Tsj), Bart Wellens , Kevin Pauwels, Tom Meeusen, Rob Peeters, Petr Dlask (Tsj), Robert Gavenda (Slo), Wouter Van Mechelen.
Sunweb-Revor: "50 podiumplaatsen, 1 topzege, 1 trui"
De veldritploeg Sunweb-Revor heeft zijn ploeg voor het komende seizoen voorgesteld. Manager Jurgen Mettepenningen klinkt ambitieus. Met Klaas Vantornout en Sven Vanthourenhout wil hij in de komende winter een hoofdrol spelen.
"We zijn niet meer het kneusje van vroeger", vertelt Jurgen Mettepenningen. "We zijn een ploeg die klaar staat om een plaats aan de top op te eisen."
"Vorig seizoen was geslaagd, alleen jammer dat de grote zege uitbleef. Daar ligt onze uitdaging voor de volgende wintermaanden. De ambitie is 50 podiumplaatsen, een grote zege én een trui."
Sven Vanthourenhout wil zo snel mogelijk het vorige rampseizoen vergeten: "Ik kijk niet meer naar vorig jaar", zegt de 29-jarige veldrijder.
"Ik heb ondertussen gekozen voor een andere begeleiding en een andere aanpak. Ik hoop dat het in de komende maanden eindelijk een keertje lukt."
De één jaar jongere Klaas Vantornout (l) heeft vorige winter wel prima gepresteerd. Hij koos nu dus voor dezelfde aanpak. "Verander nooit wat goed is, dus koerste ik ook dit jaar niet in augustus", klinkt het.
"Bij die planning voelde ik me de voorbije jaren goed en het leverde dito resultaten op. Ik weet daarom dat ik niet meteen in topvorm zal zijn, maar de start van het echte seizoen is nog niet meteen. Dit jaar kreeg ik overigens ook een contract voor de crossen in de GvA-trofee."