Enkele begrippen
 
 In deze gids ga ik regelmatig gebruik maken van enkele belangrijke  begrippen. Ik som ze hier op, en verklaar ze ook meteen. Voor velen is  dit een overbodig onderdeel daar ze het meeste wel gaan kennen, voor  anderen kan het dan weer nuttig zijn alles nog is opgesomd te zien. 
 
 Attributen: balcontrole, techniek, .. alles dat je kan zien als je een  spelersprofiel belijkt. Het zijn waardes die bepalen hoe goed een speler  is in een bepaald aspect van voetbal. 
 
 CA: Current Ability bepaald de huidige vaardigheid van een speler. Het  is een onzichtbaar nummer tussen 0-200 (Messie is 200, ikzelf 1) dat  bepaald hoe hoog de attributen van een speler staan.
 
 PA: Potential Ability is een nummer (zoals CA) tussen 0 en 200. het  bepaald hoe goed een speler kan worden. Hoe hoger de PA, hoe hoger de CA  in de toekomst kan worden. 
 
 TC: TrainingsCategorie. Elke traingscategorie werkt aan een bepaald  onderdeel van de attributen van een speler. Je vindt ze terug bij het  traininsschema van een speler. Sommige categoriën bevatten slechts  enkele (2voor aanvallen bijvoorbeeld), andere bevatten meerdere (5 bij  Spelhernemingen bijvoorbeeld) attributen. Deze attributen noem ik  “gelinkte attributen”  in deze gids. 
 
 Klikjes: de verschuiving van de “slider” bij het ontwerpen van  trainingsschema's. Hoe verder naar rechts hoe intensiever. Elke keer je  de slider een vakje naar rechts verplaatst, is dat een “klikje”. 
 
Een speler doen groeien
 
 Een speler groeit nauwelijks door training. voor velen een schok  misschien, maar je kan je beste talent zijn hele leven een perfect  trainingsschema voorschotelen, hij verbetert nauwelijks. Een speler  moet, om te groeien, spelen. Wedstrijden, en vooral goede prestaties op  een voldoende niveau, verbeteren een speler zijn CA. Als zijn CA, groeit  zullen ook zijn attributen groeien, en hierbij spelen de  trainingsschema's een grote rol.
 
Focus
 
 Elke trainingscategorie heeft een aantal gelinkte attributen, daar zit  echter een groot verschil op, waardoor niet elke training evenveel moet  worden getraind om hetzelfde resultaat te halen. De tabel hieronder  geeft weer oevel (trainbare) attributen elke categorie telt. 
 
 Strength/Duelkracht: 3
 Aerobic/Conditie: 5
 Goalkeeping (niet opgenomen)
 Tactics/Tactiek: 5
 Ball control/Balcontrole: 4
 Defending/Verdedigen: 3
 Attacking/Aanvallen: 2
 Shooting/Afwerken: 3
 Set Pieces/Standaardsituaties: 5 
 
 Willen we een speler een gebalanceerd schema voorschotelen is het  bovenstaande (waarbij de nummers “klikjes” voorstellen) een goede zet:  het zal de CA verdelen over elk van de verschillende attributen. Met het  bovenstaande schema zal een speler dus blijven groeien op elk vlak.
 Willen we een speler echter meer laten trainen op één of twee vlakken,  kunnen we hier een focus aan geven. Het zou bijvoorbeeld kunnen gaan om  een centrale verdediger, in dat geval willen we hem misschien meer  trainen op Duelkracht, Tactiek en verdedigen. In dit geval willen we dat  voor elke attribuut van Aanvallen, deze drie attributen verbeteren met 3  punten. Dan gaat het schema er zo uit zien: 
 
 Strength/Duelkracht: 9 (3*3)
 Aerobic/Conditie: 5
 Tactics/Tactiek: 15 (5*3)
 Ball control/Balcontrole: 4
 Defending/Verdedigen: 9 (3*3)
 Attacking/Aanvallen: 2
 Shooting/Afwerken: 3
 Set Pieces/Standaardsituaties: 5 
 
 De factor waarmee we de basis vermenigvuldigen noemen we uiteindelijk  focus, in dit geval is dat drie, maar het kan natuurlijk ook meer zijn. 
 
 
Wie trainen op wat?
 
 Dit is voornamelijk een individuele keuze, iedereen speelt met andere  teams en verlang andere dingen van zijn spelers. Daardoor kan ik in deze  gids weinig zeggen over de specifieke gevallen. Wat echter wel van  belang is bij het ontwerpen van schema's is de vatbaarheid van spelers  gericht op leeftijd. Hier zijn enkele handige richtlijnen, die van  belang zijn:
 
 Een jonge speler (-23) richt zich vooral op fysieke, gevolgd door  technische eigenschappen.
 Een meer ervaren speler (23-30?) richt zich vooral op technische en  mentale aspecten van het spel.
 Een ervaren rot (30+) zal stilaan beginnen verslechteren op zijn fysiek,  maar haalt dat op door mentaal te verbeteren. 
 
 Zo kan je dus best bij jonge spelers meer focus geven aan de fysieke  aspecten, bij een ervaren speler meer op het mentale en technische en  bij een veteraan op het mentale. Hierdoor zorg je ervoor dat je spelers  groeien in de eigenschappen waar ze vatbaar voor zijn.
 
 TIP: Vergeet bij een veteraan niet ook meer focus te geven aan  Duelkracht, anders heeft hij al snel geen uithoudingsvermogen meer. Een  focus van 3 zou moeten volstaan. 
 
 
Het ontwerpen van schema's
 
 Hou bij het ontwerpen van je schema's rekening met de zaken die ik  hierboven aanhaal, en je zal in staat zijn je speler tot het maximum te  modelleren. Kijk naar leeftijd, attributen en positie en ontwerp voor  iedereen een individueel schema. Dit kan even duren maar zelfs bij grote  teams ben ik er in een half uurtje van af. Eens ik het gedaan heb,n  merk i dat mijn spelers echt groeien zoals ik het wil. Ik hoef niemand  te vertellen hoe goed dat is. 
 
 Laat je trainingsschema's een jaartje rijpen en bekijk dan waar je focus  wil vermeerderen en waar je deze wil veminderen.
| SEP 19 19/09/2011  - 24/09/2011
				 SEP 25 25/09/2011 20:00 - 
				21:00 SEP 26 26/09/2011  - 01/10/2011
				 OKT  1 01/10/2011   
				 OKT  2 02/10/2011 20:00 - 
				21:00 | 
 Home
Home Forum
Forum Nieuws
Nieuws Gidsen
Gidsen Artikels
Artikels Downloads
Downloads Prono
Prono Invullen
Invullen Tussenstand
Tussenstand Persoonlijk
Persoonlijk Praathoekje
Praathoekje Links
Links Info
Info Kalender
Kalender Ereleden
Ereleden Adverteren
Adverteren Gids Beloning Systeem
Gids Beloning Systeem Gebruiksvoorwaarden
Gebruiksvoorwaarden Zoeken
Zoeken Gebruiker
Gebruiker FMBel Shop
FMBel Shop Archief
Archief FMBel op Facebook
FMBel op Facebook FMBel op Twitter
FMBel op Twitter FMBel op Steam
FMBel op Steam Log in/uit
Log in/uit 
 




Reacties