Beslissingen/decisions.
Dit is het allerbelangrijkste mentale attribuut, het laat de speler de juiste keuzes maken in het spel. Zo zorgt zijn anticipatie ervoor dat hij weet wat andere spelers rondom hem gaan doen, zijn creativiteit zorgt voor het zien van mogelijkheden om hierop in te spelen en zijn BESLISSINGEN laat hem een juiste keuze maken. Zal hij dribbelen, passen, op doel schieten of de bal nog even bijhouden om de tegenstander uit zijn kot te lokken?
Schiet een snelle aanvaller van ver op doel, terwijl de baan voor hem vrij is om op doel af te stormen?
Krijgt je korte, snelle aanvaller de meeste lange ballen naar het hoofd toegespeeld?
Anticiperen/anticipation
Het anticiperen wordt quasi voortdurend gebruikt door alle spelers. Het stelt hen in staat het spel te lezen en te voorspellen wat anderen rondom hem gaan doen. Het is de beslissende stat om in je team te hebben daar hoge waardes in vele gevallen je tegenstander tot wanhoop kunnen drijven. Als je team perfect weet te voorspellen wat je tegenstander gaat doen, is het heel gemakkelijk om hen de bal afhandig te maken of om snel druk te zetten op de man in balbezit. Omgekeerd, in balbezit zorgt het voor betere passes - je spelers weten beter in te schatten waar ze de bal moeten plaatsen opdat er geen tegenstander in balbezit zou komen - en doorsteekpasses: de twee spelers voelen elkaar beter aan, de lopende weet wanneer de bal gaat vertrekken, de passer weet wanneer de lopende speler gaat vertrekken en wanneer deze net niet buitenspel staat.
Staan je spelers dikwijls buitenspel?
Lopen je spelers dikwijls als kiekens zonder kop op de man in balbezit af, zonder ooit de bal afhandig te kunnen maken?
Techniek/technique
Waar schieten, passen, voorzetten en afwerking voor de nauwkeurigheid van de bepaalde actie zorgen, zorgt techniek voor een deel van de moeilijkheidsgraad. Hoe meer techniek een speler heeft, hoe harder hij de bal kan krullen, hoe meer "speciallekes" hij ter beschikking heeft om het de tegenstanders lastig te maken. Zoek vooral techniek bij veldspelers die onder druk komen te staan op het veld of die voor openingen en afwerking moeten zorgen binnen het team.
Een goede spits die maar niet kan afwerken?
Een dribbelaar die maar niet voorbij zijn man geraakt?
Concentratie/concentration
Het moderne voetbal is geen sinecure, een speler moet voortdurend alert zijn. Dit attribuut heeft meer effect dan velen denken, en niet alleen voor verdedigers. Het is ook van belang dat je aanvaller een -misschien enige- doelkans laat liggen omdat hij even niet oplette. Of dat een middenvelder de bal niet verspeeld zodat de tegenstander niet die ene doeltreffende counter kan plaatsen.
Staat een speler soms ogenschijnlijk te "slapen" op het veld?
Vastberadenheid/determination
Een vastberaden speler zal er altijd voor gaan, ook al loopt niet alles even lekker. Hij wordt niet zenuwachtig van een 2-0 achterstand of een kwaaie trainer, hij gaat hier zelfs beter van presteren. Een vastberaden speler kan zo voor een plotse ommezwaai zorgen in een anders zwakke partij van je team.
Wordt een speler zenuwachtig van je team-talks?
Durft je targetman plots niet meer op doel schieten, alhoewel je hem de instructie hebt gegeven dit wel te doen.
Tackled je middenvelder plots niet meer zo hard als tevoren?
Als toegift vertaal ik nog even twee eigenschappen waar veel verwarring over bestaat.
Teamwork (vs egoïsme)
Niets is zo vervelend als een egoïstische voetballer die er maar niet in slaagt zijn ego opzij te zetten voor het team. Hij wil de bal niet afgeven in het penaltygebied en schiet zelf op doel vanuit een slechtere positie dan zijn medespeler. Dit zorgt natuurlijk voor behoorlijk wat frustratie bij de manager. Aan de andere kant is er soms iets positief aan egoïsme. Een waarlijk briliante speler kan zijn voordeel hier mee doen, alhoewel dit effect minimaal zal blijken aan de top.
Inzet/work rate (vs luiheid)
Dit attribuut bepaald hoe hard een speler zelf wil werken om een situatie te creëren. Hoe hard hij voor het team wil werken. Het bepaald hoeveel spelers lopen tijdens een wedstrijd en ook hoe vermoeid ze ervan zullen geraken. Een hoge stat moet gepaard gaan met een degelijk uithoudingsvermogen, anders zal je speler zeer snel vermoeid geraken tijdens de wedstrijd.
SEP 19 19/09/2011 - 24/09/2011
SEP 25 25/09/2011 20:00 -
21:00 SEP 26 26/09/2011 - 01/10/2011
OKT 1 01/10/2011
OKT 2 02/10/2011 20:00 -
21:00 |
Reacties