Na een inleidend gesprekje over hoe het interview ging verlopen, werd er meteen een vraag gesteld over het inside advertising system tijdens een wedstrijd.
Er werd vorig jaar aangekondigd dat er advertenties in het spel geplaatst gingen worden. Waarom is het enkel maar links naar Sega, Sigames en Warchild?
Sega, Sigames en Warchild zijn standaard advertenties. Advertenties worden via een agentschap aan ons gemeld, niet alle advertenties geven een toegevoegde waarde aan het spel en dan vind ik niet dat we ze erin moeten vermelden.
De standaard advertenties die in het spel zijn vooral reclame van Sports Interactive en Sega. Maar Warchild, een liefdadigheidsinstelling voor kinderen uit oorlogsgebieden, krijgt van ons een bepaald bedrag voor ieder game dat verkocht word.
We zijn ook betrokken bij een single van Warchild dat op een zesde plaats in de UK list staat en dat voor hen veel geld op brengt.
Indien we een overeenkomst maken met Belgische advertisers is gemakkelijk om deze op de reclamepanelen naast het veld te plaatsen.
Er zijn ook sponsors die hun advertentie tijdens het opstartscherm willen zien of zelfs tijdens de rust van een wedstrijd met een soort van tv-advertentie, maar het zal enkel bij de borden naast het veld blijven.
We zitten trouwens ook in een recessie, het is niet zo dat er duizenden adverteerders staan te springen om op te vallen in een game.
Je praatte net over een recessie in de voetbalwereld. Wordt dit ook weergegeven in het financiële plaatje van de clubs?
Jazeker, we kregen enkele klachten nadat de demo speelbaar was. Daarin startte Liverpool met een transferbudget van slechts 2 miljoen pond. Velen dachten dat dit fout was. Maar als we onze gegevens nagingen over uitgaande en inkomende transfers, was dat onze enige juiste uitkomst.
Een ander voorbeeld, toen Abramovic eigenaar werd van Chelsea hebben we een 'Sugardady' in het spel gestopt. Dit was iemand die veel transfergeld in de club pompte. Nu hebben we verschillende niveaus van 'Sugardady'. Zo heb je Manchester City dat is overgenomen en waar nu enorm veel geld word ingestopt, maar waar na een tijd mee gestopt word en men met eigen jeugd verder moet.
Langs de andere kant heb je dan Notts County dat door een lokale zakenman is overgenomen die geld in de club blijft pompen tot ze in de hoogste divisie zitten en dan zelf moeten zien te overleven.
Het is niet gemakkelijk om het financiële plaatje van elke club in detail te maken omdat het in elk land zo totaal anders is.
Je zult ook merken dat het vernieuwen van een contract van een speler dat bijna is afgelopen veel makkelijker zal zijn. Ook al kan je hetzelfde loon voor die speler niet veroorloven. De speler zal zich dus sneller aanpassen aan de financiële status van de club om eventueel bij te tekenen. Natuurlijk zijn er ook spelers die voor de fans spelen en ook enkel voor geld, dit zal ook te merken zijn.
Ondanks dat de financiële situaties van de clubs voor ons een moeilijk punt is, zal het toch veel realistischer zijn dan de vorige versies.
Enkele jaren geleden werd de optie 'training' aan het spel toegevoegd. Sindsdien is er eigenlijk amper iets verbeterd de optie trainingen en toch is het één van de hoofdtaken van een manager. Hoe komt dit?
Het is inderdaad één van de hoofdtaken van een manager, maar het is niet onze topprioriteit om het spel beter te maken. Daarvoor waren er belangrijkere zaken die voorrang hadden.
We hebben er nog niet zoveel aan veranderd omdat de meeste gamers deze optie toch niet gebruiken en enkel de standaard trainingen gebruiken die de coaches geven. Het is trouwens ook de minst gebruikte pagina in FM.
We zullen het trainingssysteem pas echt veranderen als we zelf vinden dat het voor de gamer. Voor het moment hebben we niet echt een idee dat erboven uitsteekt, dus ideeën zijn altijd welkom.
Een andere manier om jongere spelers te laten trainen, ervaring te laten opdoen is ze uit te lenen. Dit jaar is het zo dat de clubs meer open staan tegenover geleende spelers, ze zullen ook sneller aankloppen om een speler te huren.
Kan je ons iets meer vertellen over de fel verbeterde Data Editor?
Je kan nog steeds spelers en teams toevoegen in de database, nu is het ook mogelijk om nieuwe competities toe te voegen.
Je kan verschillende gedetailleerde regels toekennen aan aangemaakte competities. We hebben een team van data editors die al enkele nieuwe competities hebben aangemaakt zoals de Egyptische en enkele Afrikaanse competities die we hopen te delen op de dag van de release.
Met deze nieuwe optie hopen we ook om in de toekomst makkelijker competities te vinden die we standaard in het spel kunnen steken. Je zal nu competities kunnen downloaden en ze steeds in dezelfde database kunnen laden.
Hoe worden de community's betrokken bij het ontwerpen van een nieuw spel?
We maken het spel voor mensen die het spelen. Die mensen hebben een mening, maar het is vaak zo dat deze mensen vaak tegenovergestelde meningen hebben over dezelfde punten.
Zo is er dit jaar iemand aangesteld om alle forums af te gaan en nieuwe ideeën en vervelende bugs te rapporteren zodat er aan gewerkt kan worden.
Ook is ons team nu ingedeeld in te wee groepen. Er is er één om de bugs uit het spel te halen en er is een groep bezig met het verbeteren van de features in het spel. Nu werken we meer georganiseerd om alle punten aan bod te laten komen.
Zo zal ook bij de release het spel vrij goed zijn met amper bugs. Er zal trouwens altijd wel iemand zijn die een bug vindt, maar tegenover de versie van vorig jaar zal het dit jaar een enorme stap voorwaarts zijn.
Vorig jaar waren we tevreden dat we alles klaar hadden tegen de release, maar achteraf waren we zeer teleurgesteld aan de hoeveelheid storende bugs in het spel, hieraan hebben we dus wel gewerkt.
De finale versie van FM10 is al af, maar op de dag van de release hopen we ook al om een eerste patch mee uit te brengen.
Ik denk dat we de gebruikers terug wat vertrouwen moeten geven na de vele bugs in FM09 ondanks al de awards die we gekregen hebben.
Je weet dat je in het spel de spelers kunt toespreken met doe het voor de fans... Do it for the Fans, dat is dus het nieuwe motto binnen ons team. We willen onze fans van het spel ook iets teruggeven.
In de oudere versies werd er wel eens gesproken over supertactieken, er was altijd wel een speler die deze kon creëren. Zit dat er nu ook in?
Wel we hebben meer dan 250 bètatesters dit jaar en daar zijn er 100 matchengine specialisten. Tot nu toe hebben ze nog geen supertactiek gevonden voor FM2010.
Als er toch iemand is met een supertactiek zullen we de matchengine bekijken en proberen te verbeteren door middel van misschien een extra patch uit te brengen.
Vorig jaar zaten we trouwens met het probleem van de corners. Er kon nooit een fout op de keeper gemaakt worden in FM09 met corners, dit jaar kan dat wel.
Door het nieuwe tactiek scherm zal het ook gemakkelijker zijn om het befaamde TT&F (Tactical Theorems and Frameworks) te benaderen omdat je zoveel manieren hebt om een tactiek aan te maken dit jaar.
Wat vind je zelf de beste verbetering aan FM10?
Apart van de editor? De mensen moeten weten dat ik kom van de editor scene, dus het is mooi te zien hoe de editor geëvolueerd is in de loop der jaren.
Alsook de tactiek wizard is een enorme verbetering en de meetings met de backroomstaff voor advies. Toch kan je staff het natuurlijk ook fout hebben als ze niet de juiste statistieken hebben.
Maar de beste verbetering? De speelsnelheid die verhoogd is met 45% tegenover FM09 en het spel is nu echt één geheel geworden.
We hadden dit jaar personeel dat zich op specifieke gebieden in het spel richtte en dat dan in een vergadering werd besproken om deze te verbeteren. Wat ook zeer nuttig was, is dat we dit jaar drie maanden eerder zijn kunnen starten met het bèta testen van FM10. De feedback die we van hen kregen was fantastisch en zoals ik eerder al zei: We do it for the Fans.
In vorige versies hadden we superspelers zoals Jose Baxter en Mika Ääritalo, hoe zit het met hen?
Jose Baxter is nog steeds een talent, maar hij heeft voor de moment wat persoonlijke problemen in het echte leven. Dus dat wordt afwachten hoe dit evolueert.
Mika Ääritalo daarentegen was eerder een grap van een Finse bètatester enkele jaren geleden. Maar nu is ons onderzoek pakken beter dan toen.
Als je een database hebt van 400 000 spelers en staff is het zeer goed denkbaar dat er spelers zijn die beter zullen zijn dan in het echt.
Je kan sinds vorig jaar ook een vrouwelijke manager zijn. Behoort vrouwenvoetbal ook tot de mogelijkheden in FM in de toekomst?
Op het moment niet om dat er niet genoeg professionele competities in de wereld zijn. Als het dan toch mogelijk zou zijn, zou het een compleet aparte game moeten zijn van FM. Het is nogal moeilijk om vrouwencompetities te gaan mixen met mannencompetities.
Het is een heel andere wereld dan het mannenvoetbal en we weten niet zeker of er wel genoeg interesse zou zijn in dat soort van spel.
Een laatste vraag. Voor vele gamers zou het een droom zijn om voor Sports Interactive te werken. Is het echt zo leuk om voor SI te werken?
Het is geen gewone job van 9 tot 5. Het is iets waar je heel hard moet voor werken omdat jezelf wil dat het resultaat zo goed mogelijk moet zijn. Maar het is wel een leuke job, omdat je het graag doet.
Maar het aantal mensen dat aan niet programmeren doet is vrij klein, dus moet je een codeerder zijn met een vrij grote kennis van C++. Als je dat bent kan je een test doen en als je die goed doet nemen we je misschien wel aan, wie weet.
Er zijn trouwens een aantal junior vacatures open, eentje voor de PSP versie en eentje voor de pc versie. Wanneer je start met games te programmeren zal je niet echt veel verdienen, maar je krijgt elk jaar tot vijf gratis games (lacht). Maar naarmate je groeit verdien je automatisch meer en meer.
Ik denk wel dat we onze mensen beter behandelen dan andere studio’s. We zijn een team en er is niet echt iemand die erboven uitsteekt en zegt van: 'ik ben de baas'. We luisteren echt naar iedereen in ons team.
Bedankt voor het voorstellen van Football Manager 2010 en het interview.
Graag gedaan en veel spelplezier.
SEP 19 19/09/2011 - 24/09/2011
SEP 25 25/09/2011 20:00 -
21:00 SEP 26 26/09/2011 - 01/10/2011
OKT 1 01/10/2011
OKT 2 02/10/2011 20:00 -
21:00 |